Sindromul premenstrual

Sindromul premenstrual reprezintă o combinație variabilă de simptome fizice și psihice care apar în faza luteală – între ovulație și menstră – a ciclului menstrual. Prevalența în populația generală este de 3-10%.

Factori de risc:

• antecedente în familie a acestui sindrom
  • deficientul de vitamina B6, calciu și magneziu
  • vârsta (sindromul este mai frecvent în deceniul 3 de viață, iar simptomatologia este, de asemenea, mai agresivă)
  • antecedente de anxietate sau depresie
  • sedentarismul (lipsa de exercițiu fizic)
  • stresul
  • aportul exagerat de cofeină
  • dieta saracă.

Simptome:

• Anxietate fluctuantă
  • Iritabilitate
  • Oboseală
  • Cefalee
  • tristețe
  • schimbări ale dispoziției
  • diminuarea capacității de concentrare.

Toate aceste simptome nu interferă cu funcționarea normală și dispar spontan odată cu încetarea acestei perioade. Dacă severitatea crește și afectează funcționalitatea vorbim de o altă afecțiune psihiatrică:Tulburarea disforică premenstruală. În Tulburarea disforică premenstruală simptomele apar regulat pe durata ultimei săptămâni înainte de ciclul menstrual, plus prima zi de ciclu , dar sunt absente în săptamâna de după menstră.

La simptomele menționate mai sus se adaugă :

• Scăderea interesului pentru activități cotidiene
  • Modificări ale apetitului alimentar – apetit excesiv sau dorința de a mânca anumite alimente
  • Tulburări ale somnului
  • Senzația de balonare.

Caracteristicile acestei tulburări sunt severitatea si ritmicitatea apariției simptomelor – apar în cursul celor mai multe luni din cele 12 luni anterioare.

Tratament

Medicația psihotropă trebuie prescrisă de psihiatru care poate aprecia corect beneficiile terapeutice , în funcție de contraindicațiile posibile și efectele secundare. Medicația recomandată în prezent sunt antidepresivele de tip fluoxetină sau sertralină la care se pot asocia și anxiolitice. Tratamentul simptomelor fizice recomandă dietă hiposodată, suplimente de calciu și magneziu.

Pentru durerile articulare , musculare și cefalee se pot administra medicamente antialgice. Regimul alimentar bogat în hidrați de carbon, sărac în proteine la mesele de seară în perioada fazei luteale tardive poate avea afect benefic prin stimularea sintezei de estrogeni. Tehnicile de relaxare și terapia cognitiv comportamentală s-au dovedit utile.